فلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، روی و قلع)

ورق فابریک استیل – فـولادکاران

ورق فابریک استیل یکی از فرم های استنلس استیل است که دارای ویژگی خاصی است. این ورق ها در ابعاد استاندارد تولید و به بازار عرضه می شوند. ورق استنلس استیل از ترکیب آهن، کربن، کروم و نیکل به وجود می‌آید که باعث می‌شود این محصول کارایی بسیار بالایی از خود نشان دهد. اضافه شدن عنصر مولیبدن به این ورق نیز مقاومت در برابر خوردگی ناشی از اسیدهای کاهنده را افزایش می‌دهد. یک نکته جالب درباره این محصول این است که با تغییر درصد مولیبدن و کروم در ترکیبات آن می‌توان تنوعی در کارایی این ورق در بخش‌های مختلف صنعت ایجاد کرد. این تغییر در عناصر، بر قیمت ورق استیل تأثیری نخواهد داشت. کاربرد ورق استیل بیشترین کاربرد ورق استیل کوچک و بزرگ، در موارد زیر به چشم می‌خورد: ساخت لوازم خانه و آشپزخانه، ساخت تجهیزات پزشکی، کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مکان‌هایی که مواد خورنده وجود دارد، ساخت ماشین‌آلات، صنعت تولید و ساخت سیمان، صنایع تولید کاغذ، تولید مواد شیمیایی، ساختمان‌سازی. البته به خاطر داشته باشید که از ورق استیل در تولید لوله‌های استیل دکوراتیو نیز استفاده می‌شود.

برای استفاده، اندازه و ابعاد ورق استیل بسیار متفاوت است و باید بر اساس کاربرد مورد نظر انتخاب شود. ابعاد اصلی ورق استیل شامل: ۱ * ۲ متر؛ ۱٫۲۵ * ۲٫۵۰ متر؛ ۱٫۲۲ * ۲٫۴۴ متر؛ ۳ * ۱٫۵ متر؛ ۱٫۵ * ۶ متر؛ ۲ * ۶ متر می‌باشد. این ابعاد به ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و عرض آن‌ها به صورت ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی‌متری است. همچنین ورق استیل فابریک در اندازه‌های ۲۰۰ * ۱۰۰ سانتی‌متر، ۲۵۰ * ۱۲۵ سانتی‌متر و ۱۲۲ * ۲۴۴ سانتی‌متری تولید می‌شود.

فرآیند تولید ورق استیل صنعتی
امروزه در کارخانه‌های تولید استیل، فرآیند تولید ورق استیل بصورت گرم و سرد انجام می‌شود. مزیت تولید ورق استیل گرم در آن است که دارای ریز ساختار است و به دلیل دمای بالاتر که به آن اعمال می‌شود، مقاومت و استحکام بیشتری دارد.
از طرفی ورق استیل سردکار furmandedsteel یک مقاومت بیشتر نسبت به زنگ زدگی دارد. بنابراین استفاده از آن برای تولید ورق استیل گرم دارای مزیت است.

ضخامت (میلی‌متر) عرض (میلی‌متر) طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
0.4 1000 2000 6.4
0.5 1000 2000 8.3
0.6 1000 2000 16.4
1 1500 6000 32.5
1.2 1250 2500 25.6
1.2 1220 2440 50

محصولات ورق استیل به دو شکل کلی در بازارهای جهانی موجود هستند. ورق فابریک استیل و کویل استیل، که بسته به شرایط مختلف این دو حالت در بازار موجود است. کویل استیل که به شکل رول است حاصل پیچش ورق استیل به دور یک محور دایره ای شکل است. این پیچش را کویل می‌گویند.


<ه>برای راحتی حمل و نقل از واحد تولیدی تا واحد مصرفی، کویل‌ها پیچیده می‌شوند. در محل واحد مصرفی، این کویل‌ها توسط تجهیزات مرتبط باز می‌شوند و به برش‌هایی در سایز مورد نظر تقسیم می‌شوند. تفاوت ورق استیل فابریک با ورق برشی در این است که ورق‌های فابریک از پیش تهیه شده و در سایزهای استاندارد تولید می‌شوند و با بسته‌بندی مناسب به مشتریان تحویل داده می‌شوند، در حالی که ورق‌های برشی معمولاً در محل خود مشتری یا در کارگاه‌های واسطه برش می‌بینند. ضخامت ورق‌های استیل فابریک معمولاً بالاتر است و اغلب به صورت ورق‌های آماده موجود هستند، در حالی که ورق‌های برشی ضخامت کمتری دارند. برخلاف نظر عموم، ورق‌های استیل از ضخامت متفاوتی به صورت ورق فابریک موجود هستند، نه فقط در ضخامت‌های بالا. عیب بزرگ ورق‌های برشی ممکن است اعوجاج ناشی از برش باشد. این اعوجاج بسته به کیفیت دستگاه برش و اپراتور ممکن است متفاوت باشد.تورفتگی‌ها در ورق معمولی هستند، اما با استفاده از دستگاه پیشرفته و توسط اپراتور ماهر، این تورفتگی‌ها به حداقل ممکن می‌رسد. ورق‌های فابریک استیل دارای ویژگی‌های اصلی مانند ابعاد دقیق می‌باشند که می‌توانند در مکان‌های مورد نظر به‌کار بروند. از نظر خواص مکانیکی و عملیات حرارتی نیز این ورق‌ها ممکن است برتری بر ورق‌های برشی نداشته باشند. برخی از بهترین ورق‌های استیل در سطح جهان شامل آسرینوکس یا کلمبوس می‌باشند که هیچ کویل استیلی به ویژگی‌های عملیات حرارتی این ورق‌ها نمی‌رسد. معمولاً این ابعاد در بازار موجود است: ۲*۱ ، ۱.۵*۶ ، ۱.۱۵*۲.۵ ، ۲*۶ و غیره. ورق‌های استیل ۳۰۴ در ضخامت بالا معمولاً بیشترین استفاده را دارند. اما ورق‌های استیل ارجینال به صورت ضخیم‌تر بار می‌آورند.

تنظیم و نوشته شده توسط: یحیی صالحی

ورق فابریک استیل – فـولادکاران

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X