فلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، روی و قلع)

هرآنچه باید از پودر سنگ متا بدانید

پودر سنگ متا یک نمونه از انواع پودر سنگ پودر سنگ هنری است. این پودر سنگ در بازار با نام پودر سنگ ترک یا ترکیه‌ای هم شناخته می‌شود. پودر متا قابلیت ترکیب با انواع رنگ‌های معدنی و آلی اعم از انواع پیگمنت‌ها و رنگ‌های پلاستیک و نیم پلاستیک ساختمانی را دارد. در این مقاله به بررسی کامل پودر  سنگ متا می‌پردازیم.

پودر سنگ متا (META) چیست؟

پودر سنگ متا که نام اصلی آن jesmonite است یک نمونه پودر سنگ هنری است که بیشتر در ‌تولید حجم‌های هنری استفاده می‌شود. برای خرید پودر سنگ متا از بازار بهتر است بدانید به نام‌های پودر هنری ترک یا ترکیه‌ای نیز معروف است. پودر سنگ متا یک ماده کامپوزیتی است(به این معنی که از بیش از یک جزء ساخته شده است). برای خلق آثار هنری و صنایع دستی و هم‌چنین در برخی از ساخت و سازها از پودر سنگ متا استفاده می‌شود.
ویژگی‌های پودر سنگ متا
به زبان ساده، پودر سنگ هنری متا نوعی پودر و آب است که وقتی با هم ترکیب می‌شوند، سفت و غیر قابل انعطاف می‌شوند. پودر متا سازگار با محیط زیست و بر پایه آب و غیرسمی است به همین دلیل استفاده از آن برای ظروف بلامانع است.
از مهم‌ترین ویژگی پودر سنگ هنری متا می‌توان به مقاومت و کیفیت بالا، ضد آب بودن و قیمت مناسب اشاره کرد که به همین دلیل جایگزین اصلی پلی استر و بتن شده است.
مزایای استفاده از پودر سنگ هنری متا
مقاومت بالا در برابر ضربه
جزئیات را با کیفیت و ظرافت عالی تکرار می‌کند.
سبک‌تر از سنگ، بتن ، شیشه، شن و ماسه و محصولات پلی‌استر است
بر پایه آب و سازگار با محیط زیست.
ایمن و غیرسمی
قابلیت رنگ پذیری
چه چیزهایی می‌توانید از پودر سنگ متا درست کنید؟

این موضوع تنها به خلاقیت سازنده بستگی دارد که در کجا و برای چه کاربردی از این پودر استفاده کند. از سوی دیگر، پودر سنگ متا از متا سیلیکات آهن تولید می‌شود و در صنایع مختلف مانند رنگ‌سازی، رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک، ساخت بتن و آسفالت و تولید ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. پودر سنگ متا دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی است که از آن به عنوان یک ماده معدنی استفاده می‌شود.
گزینه‌های محبوبصنعت هنری عبارتند از:
زیر لیوانی
جای جواهرات
سینی
ظرف‌های صابون
گلدان‌ها
شمعدان‌ها
مراحل و طرز استفاده از پودر سنگ متا

بهترین مزیت کار با پودر سنگ متا و بتن پلیمری فقط به آب احتیاج است و به هیچ ماده‌ی افزودنی دیگری برای ساخت احتیاج نیست. برای استفاده از پودر متا باید دستورات زیر را به دقت انجام دهید در غیر این صورت خروجی قالب مقاومت کافی را نداشته و شکننده است.
1. مقدار 27 تا 30 درصد وزنی آب باید به پودر سنگ متا اضافه شود:
یعنی اول 27 تا 30 گرم آب بدون املاح را اول داخل ظرف بریزید سپس پودر سنگ متا را به آن اضافه کنید. اکنون شروع به هم‌زدن کنید، اول شاید گلوله گلوله باشد یا احساس کنید آب بیشتری نیاز دارد اما به هیچ عنوان آب اضافه نکنید. هم زدن را ادامه دهید تا پودر متا واکنش داده و روان شود. بعد از روان شدن مجدد هم حدودا 30 ثانیه هم بزنید و کمی صبر کنید تا هوایی که به خاطر هم زدن داخل مواد ایجاد شده است خارج گردد.
نکته: اگر از همزن، دریل و … برای هم زدن استفاده می‌کنید دقت کنید سرعت دور دستگاه خیلی بالا نباشد تا هوای زیادی وارد مواد نشود.
2. حباب‌گیری پودر سنگ متا را شروع کنید:
برای حباب‌گیری مدت کوتاهی در حد یک دقیقه به ظرف استراحت دهید تا حباب به سطح مواد آید و سپس به ظرف ضربه تپ مانند و ویبره طور بزنید تا حباب‌ها خارج شود و بعد مواد را داخل قالب بریزید. در نهایت بعد از 4 دقیقه سکون، پودر سنگ متا ژله‌ای می‌شود و شروع به سفت شدن می‌کند.
نکته: در صورتی که فرآیند حباب‌گیری درست انجام نشود بعد از خارج کردن کار از قالب محصول نهایی دارای سوراخ و خلل است که تاثیر منفی روی زیبایی  نهایی کار دارد.
3. در این مرحله مخلوط پودر سنگ متا را درون قالب‌های سیلیکونی بریزید:
بعد از 4 تا 17 دقیقه، سخت و بعد از 20 تا 30 دقیقه، می‌توانید از قالب طلقی در بیاورید. بعد از 3 تا 5 ساعت، می‌توانید رنگ‌آمیزی کنید و سختیی پودر سنگ کاملا قابل شهود است. پس از 48 ساعت کاملا سرامیک شده و قابلیت شست و شو پیدا خواهد کرد.
توجه: هر چه آب کم‌تری بریزید در نهایت سخت‌تر می‌شود. حتی یک درصد آب کمتر تاثیرگذار خواهد بود.
4. اضافه کردن افزودنی های رنگی به پودر سنگ متا:
پودر سنگ متا قابلیت رنگی شدن با انواع رنگ‌های معدنی و آلی را دارد. و برای ایجاد پودر رنگی قبل از ترکیب با آب و یا در همان حین می‌توانید از انواع رنگ‌های پودری برای رنگی کردن پودر سنگ هنری متا استفاده کنید.(هرچه از پیگمنت‌ها بیشتر استفاده کنید رنگ پودر شفاف‌تر شده و می‌توانید طیف رنگی زیادی را به دست آورید) ولی پودرهای دیگر مانند گچ آلفا این قابلیت را ندارند و در بازار به صورت رنگی و معطر به فروش می‌رسند. برای چسباندن قطعات ساخته شده با پودر متا می‌توانید از چسب یک دو سه استفاده نمایید.
کلام پایانی
پودر سنگ متا یکی از مواردی است که استفاده از آن در دکوراسیون خانه در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این محصول در میان هنرمندان، معماران و مشاغل زیادی مورد استقبال واقع شده است. دلیل این محبوبیت بیشتر به دلیل ویژگی‌های ایمن، پایدار و بصری خیره کننده آن است. البته که لازم به ذکر است قیمت پودر سنگ متا نسبت به قیمت پودر سنگ نیز کمی بالاتر است. برای اطلاع از قیمت پودر سنگ و نحوه خرید و فروش انواع پودر سنگ می‌توانید به سایت سیوان‌لند مراجعه کنید یا با کارشناسان تیم سیوان‌لند در تماس باشید.
 

به این نوشته امتیاز دهید !

تنظیم و نگارش : نیلوفر بردبار

هرآنچه باید از پودر سنگ متا بدانید

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X