فلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، روی و قلع)

تعریف پودر سنگ | بررسی 7 کاربرد مختلف خاک سنگ

پودر سنگ، که به نام “خاک سنگ” یا “آرد سنگ” هم شناخته می‌شود، شامل پودر مختلف انواع سنگ‌های معدنی است. این محصول می‌تواند به صورت طبیعی یا صنعتی تولید شود. اصلیت پودر سنگ به عنوان یکی از مواد پرکاربرد در صنعت ساختمان و فعالیت‌های عمرانی قلمداد می‌شود و در این مقاله با کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

تعریف پودر سنگ

پودر سنگ یکی از محصولات جانبی در صنعت سنگبری است. سنگ‌های مختلف می‌توانند به شیوه‌های صنعتی (استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات) یا طبیعی (تحت تاثیر سایش لایه‌های مختلف زمین‌شناختی) به پودر سنگ تبدیل شوند. در بررسی پودر سنگ باید توجه داشت که نوع ترکیبات موجود در سنگ خرد شده متفاوت است و به‌طور مطابق با ویژگی‌های سنگ معدن، پودر سنگ نیز خواص و کاربردهای منحصر به فردی دارد.

روش‌های تولید خاک سنگ
هر دو روش صنعتی و طبیعی دارای مکانیزم‌های ساخت متفاوتی است که در نهایت هدف آن‌ها تبدیل سنگ به پودر است. تفاوت‌های پودر سنگ‌های تولید شده طبیعی و صنعتی در شکل و ظاهر ذرات آن‌ها است. ذرات پودر سنگ طبیعی گرد و گل خورده، درحالی که ذرات پودر سنگ صنعتی تیز و نوک دارند.

آسفالت یک ماده توده‌ای سخت و بیشتر برای ساخت جاده‌ها مناسب است و از آن به عنوان مواد اولیه برای ساخت جاده‌ها استفاده می‌شود.

در روش صنعتی از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خاص مانند آسیاب‌های کوبشی و سنگ‌شکن‌های بالمیل برای خرد کردن و تراکم دادن سنگ‌ها استفاده می‌شود. سپس این مواد خرد شده و تراکم شده با استفاده از یک توری به نام سرند، برای جمع‌آوری و دسته‌بندی به اندازه‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلف فرآوری می‌شوند.

در روش طبیعی، لایه‌های مختلف زمین با یکدیگر همزمان حرکت می‌کنند و باعث ایجاد ذرات بسیار ریز سنگی می‌شوند. بدیهی است که پودر سنگ از طریق فرسایش یخبندان‌ها و نفوذ آب به داخل سنگ‌ها به طور طبیعی تولید می‌شود. سنگ‌ها به صورت طبیعی سنگ‌های ساییده و فرسوده می‌شوند که منجر به تشکیل انواع مختلف کانی‌ها می‌شود، مانند: سنگ آهک، کربنات کلسیم، سنگ گرانیت، مرمر و سایر نمونه‌هایی از سنگ‌های قابل تبدیل به پودر سنگ.

کاربردهای پودر سنگ
1. تولید ملات

اولین کاربرد پودر سنگ که به ذهن می‌رسد، استفاده از آن در زمینه ساختمان و عمران است. این محصول برای تهیه ملات و سیمان و ترکیب آن با ماسه استفاده می‌شود. هم‌چنین برای تولید بسیاری از مصالح ساختمانی مانند آجر، آسفالت، موزاییک، آجر نما و حتی شیشه استفاده می‌شود.

2. تولید<غذای دام>

از کاربردهای جالبترین پودر سنگ طبیعی، استفاده در غذای دام است. این پودر از سنگ‌های کلسیمی و رسوبی تهیه می‌شود که بسیار مورد توجه قرار دارند. به خاطر حاویت کلسیم آن، خاک سنگ برای غنی‌سازی جیره غذایی دام و حیوانات به طور گسترده‌ای به کار می‌رود.

تصفیه آب آشامیدنی

از دیگر استفاده‌های خاک سنگ، تصفیه آب آشامیدنی است. حضور آهک در آن، به دلیل ویژگی‌های انعقادی بالا، شرایط مناسبی را برای تصفیه آب فراهم می‌کند. پودر سنگ حاصل از آهک به دلیل داشتن ویژگی‌های منعقدکنندگی برای تصفیه آب آشامیدنی به کار می‌رود.

ضدعفونی کردن محیط‌های مختلف

خاک مشتق‌شده از انواع سنگ‌ها دارای ویژگی ضدعفونی‌کننده می‌باشد و باعث جلوگیری از اسیدی شدن محیط می‌شود و در از بین بردن غشای سلولی بکتری‌ها و قارچ‌ها مؤثر است. بنابراین، این محصول برای ضدعفونی‌کردن محیط‌های مختلف مانند دامداری‌ها، استخرها و پرورش آبزیان استفاده می‌شود.

مصارف کشاورزی

خاک سنگ باعث جلوگیری از اسیدی شدن خاک زمین‌های کشاورزی و باغات می‌شود. علاوه بر این، حضور مواد معدنی مانند گوگرد، پتاسیم، آهن، منگنز و … باعث تقویت خاک می‌شود.

“`html

و برای پرورش و رشد و نمو گیاهان مفید است.

تولید آسفالت

خاک سنگ در تولید آسفالت بسیار اهمیت دارد و به افزایش چسبندگی قیر کمک می‌کند. به همین خاطر، حین اقدامات قیرگونی، آسفالت‌ریزی و نصب ایزوگام پراستفاده است.

تولید کاغذ

خوب است بدانید استفاده از این ماده در بازسازی کاغذهای استفاده شده و پیشگیری از قطع درختان جایگاه ویژه‌ای دارد و برای تولید کاغذ از کاغذهای ضایعاتی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از آن افزایش حجم و خنثی‌سازی و جداسازی مواد شیمیایی مختلف است.

انواع پودر سنگ موجود در بازار

پودر سنگ جوشقان

از ویژگی‌های بارز و چشمگیر سنگ‌های جوشقان معدن اصفهان می‌توان به رنگ سفید و مشخصات مکانیکی قابل توجه آن اشاره کرد. این خصوصیات موجب شده تا اکثر افراد این نوع سنگ‌ها را برای انجام پروژه‌های خود خریداری کنند. شکل ظاهری سنگ‌ جوشقان بسیار شبیه به سنگ‌ مرمر بوده و ملات تهیه شده از آن‌ به رنگ سفید بوده و میزان استحکام سطحی آن بسیار زیاد است. نحوه استفاده از پودر سنگ جوشقان بسیار آسان بوده و اکثرا از آن برای آثار هنری مانند مجسمه سازی، پتینه کاری یا در ساخت تابلوهای طرح برجسته استفاده می‌شود.

“`<عنوان>استفاده از خاک سنگ‌ها در صنایع مختلف

خاک سنگ جوشقان پس از خشک شدن مانند گچ و سیمان ترک نمی‌خورد. از آن برای کارهایی مانند نماسازی ساختمان، سنگ فرش‌کردن پیاده‌روها، تولید سنگ‌های آکواریومی نیز استفاده می‌کنند.

پودر سنگ قم

معادن سنگ‌های مختلفی مانند سنگ مرمر، سنگ گرانیت، آهک و کربنات کلسیم در این شهر به چشم می‌خورد. بسیاری از خاک سنگ‌های رنگی و سفیدی که در مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از معادن سنگ استان قم تأمین می‌شود.

 پودر سنگ الیگودرز

باکیفیت‌ترین سنگ‌های کربنات کلسیم را در شهر الیگودرز استان لرستان بیابید. عمده مصارف این نوع پودر سنگ بیشتر در تولید رنگ و رزین و پلیمرها است. این خاک سنگ در سایز و اندازه‌های مختلف سنگ نمره و پودر مش 100 تا 3500(پودر میکرونیزه) تولید می‌شود.

خاک سنگ آهک

ازجمله ویژگی‌ها و خصوصیات برجسته این محصول می‌توان به حجم دهندگی و خاصیت ضدعفونی کننده آن اشاره کرد؛ به همین خاطر از آن برای کارهای مختلف ساختمانی مانند شفته‌ریزی یا ساخت و تولید آجرهای نسوز (آجرهای دکوراتیو) استفاده می‌شود. جالب است بدانید حرارت دیدن این محصول انواع آهک زنده و آهک هیدراته را تولید می‌کند.

خاک سنگ سفید و رنگی

<گزینهٔ مهمِ پودرهای سنگ>

از نوع رنگی پودر سنگ صحبت کرد، که رنگ آن به کوبش و خرد شدن سنگ مربوط است. خاک سنگ رنگی در رنگ‌های مختلفی مانند سیاه، سفید، زرد، قرمز و خاکستری موجود است. تفاوت رنگ این خاک سنگ‌ها به رنگ سنگی که خرد و له می‌شود بستگی دارد؛ به عنوان مثال، خاک سنگ سیاه از کوبش سنگ گرانیت بدست می‌آید.

پودر سنگ مرداب یا همان سنگ مرده از سنگ مرداب برای مصارف مختلفی مانند رفع بوی نامطبوع بدن یا کفش‌های خود استفاده می‌شود. این خاک سنگ، یکی از رایج‌ترین و پرطرف‌دارترین پودر سنگ‌های موجود در بازار برای مصارف بهداشتی است. آرد سنگ مرداب را با نام‌های دیگری همچون سنگ مرده، خاک سنگ نقره، خاک سنگ مردار یا مردار سنگ نیز می‌شناسند؛ این خاک سنگ حاصل کوبش و خرد شدن سنگی به نام اکسید سرب است.

اهمیت استفاده از آرد سنگ

آرد سنگ یا خاک سنگ به عنوان یک متریال نسبتاً جدید می‌تواند به بهبود بسیاری از نقص‌های مرتبط با صنعت کمک کند. این ماده به دلیل آن‌که به صورت طبیعی نیز تولید می‌شود، برای استفاده همه جانبه به وفور در دسترس است. بنابراین، نگرانی از بابت کمبود و ایجاد روش‌های تولید و ساخت ماهیتی از کارکرد رو به یادگیری می‌شود.

<رتبه‌بندی به مقاله>
۳ / ۵ (۲ رأی)
تصحیح زندان

بهترین قیمت خاک سنگ ساختمانی چقدر است؟

خاک سنگ یکی از بهترین موادی است که می‌توان برای تولید ملات، به‌ویژه ملات سیمان و پودر سنگ در صنعت ساختمان استفاده کرد. قیمت خاک سنگ به دنبال کیفیت مواد و ویژگی‌های مختلفی که دارد، تغییر می‌کند. همچنین، عوامل مانند رنگ، بسته‌بندی، اندازه و دانه‌بندی آن نیز بر قیمت خاک سنگ تأثیر گذار هستند.

خاک سنگ ساختمانی که برای کارهای ساختمانی، معماری و راه‌سازی در حجم بالا استفاده می‌شود، قیمت کم‌تری نسبت به خاک سنگی دارد که در کارهای هنری و تزئینی همچون رنگ سازی، تولید چسب و رزین، پلیمر و مجسمه سازی استفاده می‌شود. بنابراین، اگر به دنبال نتیجه عالی در کنار هزینه‌های مناسب هستید، پودر سنگ یک انتخاب عالی خواهد بود.

اگر به دنبال خرید خاک سنگ هستید، می‌توانید به سایت سیوان لند مراجعه کنید و یا با کارشناسان تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری درباره قیمت و مشخصات محصول بدست آورید.مقاله به زبان فارسی:

تنظیم و نوشتن: نیلوفر بردبار

پودر سنگ چیست؟ | بررسی 7 کاربرد انواع خاک سنگ

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X