فلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، روی و قلع)

سایبرتراک، یک خودروی آینده با بدنه‌ای از استیل ضد زنگ

مدیر عامل شرکت تسلا، یعنی ایلان ماسک، در روز یکشنبه 12 آذر ماه، در شهر آستین (ایالت تگزاس آمریکا) به روی صحنه آمده تا جزئیات بیشتری درباره وانت برقی سایبرتراک (Cybertruck) ارائه دهد. ایلان ماسک در ابتدای سخنرانی خود اظهار داشت: “آنچه که اینجا داریم، یک وانت یا پیکاپ است که بهتر از دیگر وانت‌ها است؛ اما در عین حال یک خودروی اسپرت هم هست که بهتر از خودروهای اسپرت دیگر است!”
وی بیان کرد که سایبرتراک مقاومت در برابر پرتاب سنگ و حتی شلیک گلوله های 9 میلیمتری را دارد و توانایی کشیدن 5 تن وزن را دارد. این پیکاپ برقی می‌تواند در 2.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و دارای یک جای خواب 180 سانتیمتری است. طبق اطلاعات وبسایت این شرکت، مدل پایه سایبرتراک (دیفرانسیل عقب) با قیمت 60,990 دلار عرضه می‌شود، مدل دو دیفرانسیل با قیمت 79,900 دلار و مدل پریمیوم آن که سایبربیست (Cyberbeast) نام دارد با قیمت 99,900 دلار عرضه می‌شود. تحویل مدل دو دیفرانسیل قرار است در سال 2024 صورت گیرد در حالیکه مدل پایه سایبرتراک در سال 2025 به بازار عرضه می‌شود. سهام تسلا تحت تأثیر این رویداد با بیش از 6 درصد افزایش یافت.




توسعه سایبرتراک در مقابل توهین ایلان ماسک

رشد به 238.83 دلار افزایش یافت

این رویداد در سایه اظهارات روز قبل ایلان ماسک در اجلاس DealBook نیویورک صورت می‌گیرد که طی آن خطاب به کمپانی‌های عظیم (نظیر دیزنی، کامکست، فورد، فایزر، آدیداس، …) که بعلت اصرار ایلان ماسک به حفظ آزادی بیان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) تهدید به توقف تبلیغات در این شبکه کرده بودند گفت “بروید به جهنم” !

جسارت ایلان ماسک و انحراف وی از اصول حاکم بر دنیای صنعت و تجارت ویژگی بارز این شخصیت تأثیر گذار است که نشانه‌های آن در نوآوری‌های متعدد در سایبرتراک مشهود است. یکی از بارزترین این نوآوری‌ها استفاده از استنلس استیل در بدنه این خودرو می باشد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

استنلس استیل، متریال آینده

یکی از بارزترین وجوه تمایز سایبرتراک، برخورداری این خودرو از یک اسکلت یا استراکچر بیرونی (exoskeleton) ساخته شده از استنلس استیل فوق سخت است که نهایت دوام و ایمنی سرنشینان را محقق می‌کند. تا قبل از ابتکار شرکت فورد در استفاده از آلومینیوم برای بدنه خودروهای سری F ، هیچ خودروسازی با تغییر استراتژی در مواد اولیه خود چنین سر و صدایی به پا نکرده بود. اما این


<آماده‌سازی متن جدید>


ابتکار جسورانه ایلان ماسک در توسعه سایبرتراک

ایلان ماسک، موسس شرکت تسلا، اخیراً در پیامی از طریق شبکه‌های اجتماعی به چالش‌های توسعه و ساخت سایبرتراک اشاره کرد. او گفته است که “طراحی سایبرتراک کار دشواری است، و ساختن آن دشوارتر!”

همچنین در یک ایمیل به تیم تسلا، ماسک به چالش‌های مربوط به استفاده از استنلس استیل در بدنه سایبرتراک اشاره کرده است. در این ایمیل، او تاکید کرده است که برای حفظ کیفیت ساخت، نیاز به پولیش و پرداخت نهایی در سطوح و درزهای اتصال وجود دارد و ضریب خطا باید به کمتر از مقادیر رایج صنعت خودرو برسد.

برای ساخت بدنه سایبرتراک، تسلا از یک آلیاژ جدید و اختصاصی از استنلس استیل استفاده کرده است که “استنلس استیل نورد سرد و فوق سخت 30X” یا Ultra-hard 30X Cold-rolled Stainless Steel نام دارد. این آلیاژ اختصاصی، همان آلیاژی است که در ساخت پوسته فضاپیمای SpaceX نیز به کار رفته است.

بایسته ورق‌های استنلس استیل بکار رفته در بدنه سایبرتراک دارای ضخامتی حدود 3 میلیمتر هستند که این مقدار بالاتر از ضخامت معمولی ورق‌های استفاده شده برای ساخت پنل‌هاست.


<برای راحتی خوانندگان قرار گرفته است>

برای بدنه سایبرتراک از ورق‌های بسیار ضخیم، با ضخامت 0.7 تا 1 میلیمتر استفاده می‌شود. این ورق‌ها دارای استحکام بالایی هستند و به شکل ویژه‌ای طراحی شده‌اند که تولید و شکل دهی آن‌ها دشوار است. به همین دلیل، تسلا نیاز دارد تا روش‌ها و ابزار جدیدی را برای تولید بدنه سایبرتراک ایجاد نماید که با روش‌ها و قالب‌های مرسوم متفاوت است.

ایلان ماسک اظهار می‌کند که بدنه سایبرتراک با استفاده از یک استراکچر یا اسکلت بیرونی (exoskeleton) ساخته شده است، به این معنا که پنل‌ها به یکدیگر جوش می‌خورند تا ساختار تراک را شکل دهند. این روش با روش های معمول که اجزای بدنه روی استراکچر اصلی سوار شده و به یکدیگر جوش یا پیچ و مهره می‌شوند متفاوت است. این نوع سازه و بدنه، طراحی کاملاً متفاوتی دارد که تا به امروز توسط هیچ خودروساز معروف دیگری انجام نشده است.

بدنه سایبرتراک از آلیاژ استنلس استیل ساخته شده است و با نامگذاری ultra-hard 30X cold-rolled stainless-steel برای ورق‌های 3 میلیمتری ضد خوردگی بدنه سایبرتراک، نشان داده می‌شود که این آلیاژ از استنلس استیل سری 300 ساخته شده است. آلیاژهای پرکاربرد سری 300 قبلا به صورت محدود در ساخت بدنه اتومبیل بکار رفته است. به عنوان مثال، در دهه 60 میلادی، فورد برای نسخه‌های محدودی از خودروهایش از آلیاژهای سری 300 استفاده کرد.

از مدل‌های لینکولن (Lincoln) و تاندربرد (Thunderbird) از آلیاژ 302 استفاده کرده بود. اما امروزه اساساً استفاده از استنلس استیل در خودروسازی به سیستم‌های اگزوز خودرو‌ها و قطعات کمی محدود می‌شود.
به گفته دکتر دیوید متلاک (Dr. David Matlock) در مرکز تحقیقات پیشرفته فرآوری فولاد کلرادوی آمریکا، “با توجه به اطلاعات منتشر شده از شرکت تسلا، آلیاژ مذکور به احتمال زیاد نمونه‌ای اصلاح شده از آلیاژ سبک آستنیتی 301 می باشد.” وقتی این آلیاژ سردکاری می‌شود، ساختار ریزدانه‌ای آن دچار تغییر شده که شامل ساختار آستنیتی و مارتنزیتی است و فلزی سخت و مقاوم را می‌سازد. دکتر متلاک افزود “هر چه بیشتر آلیاژهای استنیتی استنلس استیل سری 300 را تحت عملیاتی نظیر نورد سرد قرار دهید بیشتر به ساختار مارتنزیتی تبدیل می‌شوند که بشکل چشمگیری منجر به افزایش استحکام می گردد”.

 
بهرحال با وجود آنکه آلیاژ اختصاصی استنلس استیل 30X ، سایبرتراک را به ویژگی‌های منحصر به فرد نظیر مقاومت به نیش و قری بدنه (dent resistance) همراه می‌کند، اما خصوصیات متریال و طراحی بدنه مشکلات خاص خود را بهمراه دارد. استحکام و دوام این متریال که از




تنظیم و نگارش: اداره تدوین استیل رخ
سایبرتراک، خودروی آینده با بدنه‌ای از استنلس استیل
منبع

نورد سرد استنلس استیل حاصل می‌شود انعطاف پذیری را دچار چالش می‌سازد و شکل پذیری متریال را به کاهش می‌دهد. همین خصوصیت ظاهر تخت، خطوط صاف را به بدنه سایبرتراک تحمیل کرده است.

ایلان ماسک، مچکریم! ما در استیل‌رخ بعنوان طرفداران توسعه کاربرد استنلس استیل در آینده حمل و نقل، از جسارت و نوآوری اشخاصی نظیر ایلان ماسک استقبال می‌کنیم. بابت اینکه تسلا با تولید انبوه سایبرتراک به برتری‌های استنلس استیل در استحکام، دوام، ایمنی، جذابیت ظاهری و خلاقیت، تجسم می‌بخشد و الهام بخش تحولات مشابه در آینده صنعت خودرو و سایر صنایع است سپاسگزاریم.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X