فلزات صنعتیفلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، روی و قلع)مس

در گفت‌و‌گو با دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران بررسی شد؛ عملکرد دولت رانت‌زاست

براساس بازارهای مختلف جهانی مانند شانگهای و سنگاپور، تمام شرکت‌ها و فعالان تولید‌کننده اقتصادی برای عرضه محصولات خود اختیار کامل دارند و در نتیجه مجبور به عرضه آن در بورس نیستند.

این در حالی است که در ایران تمام تولید‌کنندگان فولادی محکوم به عرضه در بورس کالا هستند و در غیر‌این صورت با آنها برخورد می‌شود. ضمن اینکه تولید‌کننده‌ها ناچار هستند ابتدا محصول خود را در داخل به فروش برسانند و بعد به دنبال فروش آن در خارج از کشور باشند؛ موضوعاتی که به باور فعالان معدنی دست تولیدکننده معدنی را می‌بندد و او را به حاشیه می‌کشاند. به باور فعالان فلزات و محصولات معدنی اگر بتوانند محصول خود را با قیمت‌های جهانی بفروشند، به طور حتم آن را در داخل می‌فروشند، اما دلیل اینکه به این موضوع علاقه‌ای ندارند بحث قیمت‌گذاری دستوری، تعیین قیمت پایه، محاسبه نرخ ارز ۲۸ هزار تومانی است. به این ترتیب به باور آنها اگر در اقتصاد همه چیز شفاف و به نفع تولیدکننده باشد دیگر به فشار دولت و عرضه در بورس<کالا نیازی نیست! متاسفانه دخالت مداوم دولت در‌ ساز‌و‌کار بورس باعث می‌شود عملا رانت ایجاد شود و تنها کسی که سود نبرد تولید‌کننده است.البته اینکه معدنی‌ها توانسته‌اند به بورس کالا وارد شوند اتفاق خوشایندی است، اما به باور فعالان معدنی بورس کالا هنوز معنای واقعی خود را ندارد. دولت برای تنظیم بازار داخل در قیمت‌ها اعمال نفوذ می‌کند. درنتیجه سایه قیمت‌گذاری دستوری همیشه بر سر بورس کالا بوده است. در این خصوص گفته می‌شود که قیمت پایه مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس کالا به گونه‌ای تعیین می‌شود که به مشکلات دامن می‌زند. باور کارشناسان بر این است که در این زمینه اطلاع‌رسانی به نحو درست و شفافی انجام نمی‌شود، به‌ طوری که گفته می‌شود شرایط به شکلی عادلانه برای همه فعالان اقتصادی فراهم نیست. درباره دلایل چنین مساله‌ای می‌توان به مواردی اشاره کرد. گفته می‌شود حضور شرکت‌های خصولتی و بزرگ در بورس کالا باعث شده امنیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن ضعیف شود و کوچک‌ترها جایگاهی نداشته باشند. این مساله بخش معدن را به شدت ریسک‌پذیر کرده و موجب شده که معدنی‌‌ها استقبال چندانی از بورس کالا نداشته باشند. در واقع_><شرکت‌های بزرگ و خصولتی در دشوار کردن شرایط برای شرکت‌های معدنی کوچک نقش مهمی دارند؛ به این صورت که برای کسی که می‌خواهد وارد بورس کالا شود، مانع‌تراشی می‌کنند. برخی هم می‌گویند شاید این مشکل بورس کالا و اوراق بهادار است که شرایط خرید و فروش را سخت و طولانی کرده است./>

<مکانیسم بازار و شرایط متفاوت ایرانرییس انجمن مس ایران با بیان اینکه در اقتصاد آزاد شرایط به گونه‌ای دیگر است گفت: بازارهای بورس زیادی در دنیا داریم که از جمله آنها می‌توان به ال‌ام‌ای لندن، بورس فلزات و… اشاره کرد که فعال هستند و در آن محصولات عرضه و خریداری می‌شود. درست مثل بازار فیزیکی که محصول عرضه می‌شود و مشتری هم خرید می‌کند. بازار بورس هم عرضه و تقاضا را دربر‌می‌گیرد. او تاکید کرد: این اتفاق به طور خاص در خصوص فلزات باعث می‌شود که عرضه این محصولات و تقاضای قیمت در بازار تعیین شود. در ادامه شاهدیم که مکانیسم بازار قیمت‌ها را تعیین می‌کند و دولت‌ها در این کشورها قیمت‌ها را تعیین نمی‌کنند.دکتر بهرام شکوری با اشاره به شرایط متفاوت ایران گفت: در ایران محدودیت و ممنوعیت برای صادرات ایجاد شده، اما با این تفکر که اول باید...><قسمت class="تودرتو">

اولویت ما این است که محصولات را ابتدا در داخل تامین کرده و سپس صادر کنیم. اگر بتوانیم با قیمت‌های جهانی خریدار در داخل پیدا کنیم، می‌توانیم محصول را در داخل بفروشیم و در غیر این صورت آن را صادر کنیم. اگر شرایط برای تولیدکننده مطمئن باشد، نیازی به فشار دولت یا عرضه در بورس نداریم!

با این حال، محصولاتی مانند فولاد یا مس که مازاد داریم، می‌توانیم در بازارهای جهانی به فروش برسانیم. در صورتی که دولت قیمتی متفاوت از قیمت جهانی تعیین کند، فروشنده حق دارد که محصولات را صادر کند. برای مثال، دولت تأکید دارد فروشنده نمی‌تواند این کار را انجام دهد و اما مساله این است که به چه قیمت!

او از دخالت دولت در بورس کالا نیز انتقاد کرد و گفت: “دولت مداخله‌گری مداوم در‌ سازوکار بورس را انجام می‌دهد و قیمت پایه واردات را تعیین می‌کند، در حالی که اختلاف بسیاری با قیمت آزاد ارز وجود دارد. این امر باعث می‌شود رانت برای یک زنجیره دیگری ایجاد شود.”

“`html

تنظیم و نگارش : copper_association_ir

در گفت‌و‌گو با دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران بررسی شد؛ عملکرد دولت رانت‌زاست

منبع

“`

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X