فلزات آهنی (فولاد آلیاژی، فولاد کربنی، چدن و ​​آهن فرفورژه)

کاربردهای لوله مانیسمان در صنعت

استفاده از لوله مانیسمان در صنعت؛ لوله‌های فولادی مانیسمان تولید شده از یک قطعه فلز یکپارچه هستند و برخلاف لوله‌های جوشکاری شده، هیچ درز یا اتصالی روی سطح آنها وجود ندارد. این لوله‌ها با سطحی بی عیب و نقص و مقطع یکنواخت، در صنایع مختلف تقاضای زیادی دارند. آنها از مقاطع دایره‌ای، مستطیلی یا مربعی ساخته می‌شوند و جهت انتقال گازها، مایعات و دوغاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل عدم وجود هیچ گونه درزی در لوله‌های مانیسمان، ساختار یکنواخت آنها باعث توزیع یکنواخت فشار داخلی می‌شود. در این مقاله قصد داریم به کاربردهای مهم لوله‌های مانیسمان در صنعت پرداخته و بررسی کنیم. کاربردهای لوله مانیسمان در صنعتلوله‌های فولادی مانیسمان به دلیل ویژگی‌های خاصی از قبیل توزیع یکنواخت فشار داخلی، اتصالات غیر جوشی، تحمل فشار و دماهای بالا، کیفیت بالا و وزن کمتر، گزینه‌ای برتر برای اغلب صنایع محسوب می‌شوند. برخی از کاربردهای مهم لوله‌های مانیسمان در صنعت شامل موارد زیر می‌شوند:
– کارخانه‌های فرآوری مواد شیمیایی (استنلساستفاده این استیل در صنایع مختلف بسیار مرسوم است؛ شامل کاربرد در خطوط لوله‌های نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، تجهیزات پزشکی، صنایع هیدرولیک، کارخانه‌های تصفیه آب و واحدهای صنعتی با دما و فشار بالا و دقت اندازه‌گیری.

برای مثال، در ساختمانی (بر اساس معیار GB/T8162-2008) از لوله‌های استیل بدون درز برای استفاده در سازه‌ها و کاربردهای مکانیکی استفاده می‌شود. همچنین لوله‌های بدون درز (بر اساس معیار GB/T8163-2008) برای حمل سیالاتی مانند آب، نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، لوله‌های بدون درز (بر اساس معیار GB3087-2008) برای تولید لوله‌های بخار سوپرهیت، لوله‌های آب جوش و لوله‌های بخار سوپرهیت دیگ لوکوموتیو و سیستم‌های دودکش استفاده می‌شوند.

برای این مصارف، از فولاد ساختمانی کربن با کیفیت بالا استفاده می‌شود. همچنین، لوله‌های حرارتی بدون درز (بر اساس معیار GB5310-2008) از این نوع لوله‌ها که مقاوم در برابر حرارت هستند، برای دیگ‌های فشار بالا بهره می‌برند.


تولید و کاربرد انواع لوله‌های فولادی

تولید و کاربرد انواع لوله‌های فولادی

لوله‌های فولادی شامل فولاد کربنی با کیفیت بالا، فولاد آلیاژی و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. این لوله‌ها در نیروگاه‌ها برای گرمایش دیگ‌های بخار و در سیستم‌های تامین آب برای دما و فشار بالا استفاده می‌شوند.

لوله مانیسمان فشار بالا برای تجهیزات کود شیمیایی (مطابق با استاندارد GB6479-2000) از فولاد با کیفیت بالا یا فولاد آلیاژی بدون درز تولید می‌شود. این نوع لوله‌ها برای تجهیزات تولید کود شیمیایی و خطوط لوله با محدوده دمای کاری ۴۰- تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار کاری ۱۰ تا ۳۰ مگاپاسکال مناسب هستند.

لوله مانیسمان نیز مقاومت بالایی به ترک خوردگی و ترک تنشی در صنایع نفت و گاز (مطابق با استاندارد GB9948-2006) دارد. همچنین، لوله فولادی مانیسمان برای حفاری‌های زمین‌شناسی (مطابق با استاندارد YB235-70) نیز کاربرد دارد و در این صنایع برای حفاری استفاده می‌شود. این نوع لوله‌های بدون درز فولادی را می‌توان به عنوان لوله مته، لوله هسته‌ای، پوشش و دیگر موارد استفاده کرد.

همچنین، لوله مانیسمان حفاری با هسته الماس (مطابق با استاندارد GB3423-82) برای حفاری با هسته الماس استفاده می‌شود. آخرین استاندارد مورد استفاده نیز لوله مته نفت (مطابق با استاندارد YB528-65) برای افزایش قطر محدوده حفاری در هر دو انتهای حفاری می‌باشد.


<نحوه استفاده از لوله های بدون درز فولاد کربنی برای سیستم های مختلف>

نفت را می توان به عنوان یک منبع انرژی مهم در جامعه مدرن معرفی کرد. لوله های منیسمان فولاد کربنی دریایی (GB5312-85) از نوع بدون درز برای استفاده در سیستم های لوله فشار کلاس I کشتی، سیستم های لوله فشار کلاس II، دیگ بخار و سوپرهیتر مناسب هستند. دمای کار با لوله های بدون درز از جنس فولاد کربنی به ۴۵۰ درجه سانتی گراد محدود می‌شود و دمای کار با لوله های بدون درز از جنس فولاد آلیاژی بیش از ۴۵۰ درجه سانتی گراد است.

برخی از استانداردهای مربوط به این نوع لوله ها شامل مشخصات مواد و جوشکاری انجمن طبقه بندی چین (CCS)، مشخصات مواد در انجمن رده بندی نروژ (DNV)، مشخصات رده بندی لویدز (Lloyd’s Register of Shipping LR)، مشخصات ثبت لویدز آلمان (GL)، مشخصات اداره حمل و نقل آمریکا (ABS)، مشخصات انجمن طبقه بندی فرانسه (BV)، مشخصات انجمن طبقه بندی ایتالیا (RINA) و کد انجمن رده بندی ژاپن (NK) می‌باشد.

لوله های منیسمان برای بوش محور خودرو (GB3088-82) از لوله های بدون درز فولاد ساختمانی فولادی کربنی و آلیاژی برای ساخت بوش‌های محور چرخ خودرو و اکسل‌ها برای محورهای محرک استفاده می‌شود. همچنین، لوله های روغن فشار بالا برای موتور دیزل (GB3093-86) نیز از این نوع لوله ها برای ساخت لوله‌های فشار بالا برای سیستم های مختلف استفاده می شود.

<گزاره>استفاده از دیزل، یک موضوع مهم در صنایع مختلف است. از جمله موادی که برای ساختن انواع لوله‌ها استفاده می‌شود، لوله مانیسمان بدون درز است که از فولاد زنگ نزن تهیه می‌شود.
<گزاره>لوله مانیسمان برای سیلندرهای هیدرولیک و پنوماتیک از نوع لوله بدون درز با دقت داخلی خاص استفاده می‌شود. این لوله ها از استانداردهای GB8713-88 پیروی می‌کنند.
<گزاره>استاندارد GB3639-83 برای سازه‌های مکانیکی و تجهیزات هیدرولیک استفاده می‌شود.
<گزاره>لوله‌های فولاد زنگ نزن ساختمانی (بر پایه استاندارد GB/T14975-2002) در صنایع مختلف مانند شیمیایی، نفت، نساجی، پزشکی و مواد غذایی استفاده می‌شود. این نوع لوله‌ها همچنین برای استفاده در قطعات ساختمانی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی مناسب هستند.
<گزاره>استاندارد GB/T14976-2002 برای حمل و نقل سیالات از لوله مانیسمان فولاد زنگ نزن بدون درز بهره می‌برد. این نوع لوله به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و تمیز شدن آسان برای انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین لوله‌های بدون درز با اشکال و مقاطع مختلف نیز موجود است.
<گزاره>همانطور که می‌بینیم، لوله‌های بدون درز از مقاطع و اشکال مختلفی برخوردار هستند و برای مصارف گوناگونی استفاده می‌شوند.

تنظیم و نگارش : یحیی صالحی

کاربرد لوله مانیسمان در صنعت

منبع

لوله‌های بدون درز با مقطع خاص با ضخامت دیواره نابرابر (با کد BD) و لوله‌های بدون درز با مقطع خاص با قطر متغیر لوله (با کد BJ) در انواع قطعات ساختمانی، ابزار و قطعات مکانیکی به کار می‌روند. لوله فولادی بدون درز برای خطوط لوله با دمای پایین (GB/T18984-2003) مناسب است و در محدوده دمایی ۴۵- تا ۱۹۵- درجه سانتی‌گراد برای مخازن فشار پایین و مبدل‌‌های حرارتی بدون درز استفاده می‌شود. عموماً این لوله‌ها از فولاد کربنی با کیفیت بالا مثل ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۳۵، ۴۵ و غیره تولید می‌شوند. همچنین از فولادهای ساختمانی کم آلیاژ مانند ۱۶Mnو ۵MnV، یا فولادهای ۴۰Cr، ۳۰CrMnSi ، ۴۵Mn2و ۴۰MnB نیز لوله‌‌های بدون درز ساخته می‌شود. لوله‌های با مقطع خاص مانند ۴۰Cr و ۴۵Cr و سایر لوله‌های فولادی کربن متوسط به ساخت قطعات مکانیکی در خودروها و تراکتورها می‌پردازند. همچنین از فولادهای کم کربن مانند ۱۰ و ۲۰ برای لوله‌های انتقال سیالات استفاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X