فلزات صنعتیفلزات غیرآهنی (آلومینیوم، مس، سرب، روی و قلع)مس

ماین نیوز – کاهش نصف مصرف آلومینیوم در بورس کالا

به گزارش ماین نیوز، هوشنگ گودرزی رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم ایران اظهار داشت: معاونت معدنی وزارت صنعت، مقدار عرضه شمش آلومینیوم به عنوان ماده اولیه صنایع پایین دستی را تعیین می‌کند و به بورس اعلام می‌کند، اما بورس معمولاً این مقدار را پذیرفته و کف عرضه را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، معاونت معدنی وزارت صنعت عرضه هفتگی ۱۰ هزار تن را اعلام می‌کند، اما بورس تنها ۶ هزار تن را قبول می‌کند و جالب این است که هفته‌ای ۵ هزار تن عرضه می‌شود. وی در خصوص اینکه چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد، گفت: معاونت معدنی وزارت صنعت می‌گوید: ما این مقدار را تعیین کرده‌ایم، اما شما باید به سازمان حمایت مراجعه کنید. آن‌ها باید کنترل کنند. ما به سازمان حمایت مراجعه می‌کنیم و آن‌ها می‌گویند: معاونت معدنی باید به ما نامه بدهد تا بتوانیم این بررسی‌ها را انجام دهیم. این موضوع در یک چرخه باطل می‌افتد و هیچکس پاسخگوی چگونگی تعیین کف عرضه و چرایی رعایت نشدن آن نیست. گودرزی در پاسخ به پرسش خبرنگار تحریریه صنعت مبنی بر اینکه آیا وظیفه معاونت، صرفا تعیین میزان کف عرضه و چرایی رعایت نشدن آن هست، گفت: “معاونت معدنی وظیفه دارد که مقدار عرضه را تعیین کند ولی کنترل و رعایت آن بر عهده سازمان حمایت است.”


مقاله درباره صنعت آلومینیوم

صنعت آلومینیوم برای تعیین میزان عرضه به بازار در داخل کشور نیاز به هماهنگی میان معاونت معدنی وزارت صنایع دارد. به عنوان مثال، در صورت تولید ۷۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در سال (چهاردهم ماهه نخست امسال ۳۵۰ هزار تن تولید شده است) حداقل نیمی از این مقدار باید به بازار داخلی عرضه شود. در صورتی که این کف ارضا نشود، سازمان حمایت مسئول پیگیری این موضوع خواهد بود. به علاوه، مدیریت تولید، عرضه، قیمت و مصرف آلومینیوم نیز به چالش‌های خاص خود دچار می‌شود.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به اهمیت عرضه نیمی از تولید شمش آلومینیوم به بازار داخلی اشاره کرده و بیان کرده است که تعدادی از اجزا و عوامل مدیریتی این صنعت نیازمند توجه ویژه می‌باشند. همچنین، نیازمندی به هماهنگی بیشتر بین مختلف اجزا و بخش‌های صنعتی مطرح شده است تا بتوان به بهترین نحو ممکن واردات و صادرات محصولات مرتبط با آلومینیوم را انجام داد.

بنابراین، ضروری است که تمامی اقدامات مدیریتی برای تعیین کف عرضه به بازار داخلی و احترام به این مقدار انجام شود تا به توسعه صنعت آلومینیوم کشور کمک شایانی شود. انجام این اقدامات و حفظ هماهنگی و همکاری بین مسئولین مختلف این صنعت می‌تواند باعث بهبود وضعیت این صنعت گردد.


می‌گوید…

با گذشت زمان، تا تولید برای صنایع پایین دستی از کجا باید تامین شود؟

گودرزی به ادامه افزود:

به عنوان مثال، شرکتی که میزان تولید و فروش ماهانه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن دارد، اما سهمیه‌ی خرید از بورس، هر ماه ۱۳۰۰ تن است که امکان خریداری آن مقدار وجود ندارد زیرا موجودی در بازار کافی نیست و به عبارت دیگر، کاهش عرضه مستلزم کاهش سهمیه خرید است. وی اظهار داشت: «در صورتی که عرضه کافی نباشد، سهمیه خرید از بورس نیز کافی نمی‌شود و به جای ۱۳۰۰ تن، تنها ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن ممکن است تهیه شود». هیچ یک از این امور موجب مشکلات بسیاری برای بازار و صنایع می‌شود. در ضمن، سامانه موجود نیز کمبودهایی دارد و نمی‌تواند به شکلی کامل و منطقی وضع شود.

سامانه بهین یاب به منظور مدیریت عرضه در وزارت صمت فعالیت می‌کند. در این سامانه، تمام تولیدکنندگان صنایع پایین دستی نام‌نویسی کرده‌اند و میزان مصرف ماهانه و تولید سالانه خود را با ارائه مدارک و مستندات اعلام می‌کنند. این اطلاعات به منظور سهمیه‌بندی استفاده می‌شود. اما با وجود این، سامانه نیاز به بهبود دارد زیرا وضع قدیمی و ناقصی دارد و از آخرین فناوری‌ها بهره نمی‌برد.

“`html

ایجاد شده که واسطه‌ها کالا را خریداری می‌کنند و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.وی ادامه داد: علت اصلی این است که عموما سرمایه در گردش صنایع پایین دستی محدود است و با افزایش تورم، توان خرید یک شرکتی که پارسال ماهانه هزار تن بوده امسال به دلیل افزایش قیمت‌ها به ۷۰۰ یا ۵۰۰ تن کاهش یافته است.گودرزی اضافه کرد: از طرفی اعتبارات بانکی بدلیل کنترل تورم بسیار محدود شده پس تولید کننده صنایع پایین دستی باید این مواد را در بازار به نرخ دیگری و با موعد ۳ ماهه و ۵ ماهه بخرد. طبیعتا سرمایه‌های سرگردان جذب این خرید‌ها می‌شود و این نرخ بالا می‌رود و در نهایت قیمت تمام شده مواد تولیدی کارخانه‌ها افزایش می‌یابد و این‌ها به تورم دامن می‌زند. رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: سامانه بهین یاب باید براساس تولید برنامه ریزی شود یعنی بر اساس میزان تولید هر واحد، به آن مواد اولیه تخصیص دهد (اجازه خرید از بورس کالا را بدهد). وی با بیان اینکه کف عرضه باید درست محاسبه و رعایت شود گفت: وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشد قیمت افزایش می‌یابد و شرایط، رقابتی خواهد شد، معنی رقابت این است که شما باید مقدار بیشتری برای

“`
متوجه شدن می‌خواهید. این به این معنی است که شناور کننده‌ای بیشتر به منظور پاسخ‌گوئی به تقاضا برای ملک‌های مختلف دارد، اما باعث افزایش قیمت می‌شود. بنابراین، یافتن تعادل بین عرضه و تقاضا و کنترل تورم بسیار مهم است.<رئوسیت احتمالی برای بیان صحبت ها>

تازه مواد اولیه هزینه کنید و در نتیجه همه چیز گرانتر می‌شود

خرید اعتباری آلومینیوم در حال افزایش است و برای پاسخ به سوالات در مورد فروش اعتباری و نقدی در بورس کالا، اعضای انجمن‌ها به شدت به افزایش رقابت اعتقاد دارند.

به عقیده برخی اعضای انجمن‌ها، بازار فروش نقدی و اعتباری آلومینیوم به شدت رقابتی شده است و این امر منجر به افزایش نرخ قیمت‌ها شده است.

طبق گفته یکی از افراد مقامدار بورس کالا، مشکل اصلی در رابطه با فروش اعتباری و نقدی به این بازار این است که ایشان همیشه تمایل داشته‌اند یا روزهای اعتباری و روزهای نقدی را به صورت همزمان عرضه کنند و این روش خرید و فروش توسط بورس کالا تایید نشده است.

با همه این‌ها، رقابت در بازار فروش اعتباری آلومینیوم افزایش یافته و انتخاب بین خرید اعتباری برای ۳ یا ۶ ماه، همچنان نقش خود را در قیمت‌گذاری نقدی دارد.

با این حال، برای افراد حقیقی، حداکثر تعداد خرید اعتباری که می‌توانند در بورس کالا انجام دهند، محدود شده است و این امر به گفته یکی از منابع، در صنایع پایین دستی به چالش‌های فنی و اقتصادی منجر می‌شود که بورس کالا این امور را به دلیل افزایش قیمت‌ها ملقه می‌کند.

SHENSH 99.5 درصد در یک شرکت و 99.5 درصد در شرکت دیگر متفاوت است در حالی که هر دو یکسان هستند. لزوم اولویت تولیدکننده در مدیریت توزیع مواد اولیه، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه به مدیریت توزیع در صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: توزیع باید به نحوی باشد که تولیدکنندگان صنایع پایین دستی در اولویت باشند به جای اینکه از واسطه خریداری کنند که آن هم قیمت را افزایش دهد، به شکل طبیعی به دست تولیدکنندگانی که مصرف کننده واقعی شمش هستند برسد، چرا که آن‌ها به دنبال فروش شمش خام در بازار آزاد نیستند.

تنظیم و نگارش : Behnegarsoft.com

ماین نیوز – کف عرضه‌ای که در بورس کالا نصف می‌شود

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X