مس

ریخته گری مس – دنیای مس تهران

ریخته گری مس
ریخته گری مس چیست؟ به طور کلی ریخته گری به معنای شکل دادن فلزات از طریق ذوب میگویند. دراصل به ریختن مواد مذاب در قالب و سرد کردن و انجماد آن گفته میشود.
در ریخته گری مس و آلیاژهای آن روش های متفاوتی وجود دارد:
1-ریخته گری ماسه ای به روش CO2:
در این روش به جای استفاده از مخلوط خاک رس و ماسه از مخلوط سدیم با ماسه سیلیس استفاده میشود. در نتیجه به نوعی سیلیس به عنوان اتصال دهنده دانه های ماسه ای در هنگام گاز رسانی با CO2 تبدیل میشود. این نوع فرآیند از کارایی بالایی برخوردار است. این روش به جای قالب ماسه ای خشک و ماسه ای سبز قابل استفاده هستند.
2-ریخته گری قالب پوسته ای:
این نوع ریخته گری بیشتر برای ریخته گری چدن، آلومینیوم، مس و فولادهای ضد زنگ کاربرد دارد. ولی میتوان هم در فلزات آهنی و هم فلزات غیر آهنی از این نوع ریخته گری استفاده کرد. در ریخته گری پوسته ای از قالب با پوسته ی نازک با جنسی از ماسه که با استفاده از چسب (رزین ترموپلاستیک) کنار هم قرار میگیرند.
3-ریخته گری تحت فشار:
در روش ریخته گری با فشار مواد ذوب شده با فشار به داخل قالب تزریق میشوند. این روش کمترین زمان را برای تولید یک محصول صرف میکند. با استفاده از این روش میتوان محصولاتی بسیار نازک و با استحکام بیشتری تولید کرد.
4-ریخته گری سرمایش مستقیم:
ریخته گری سرمایش مستقیم مواد مذاب شده به صورت پیوسته در قالب کوتاه به عمق 7.5 تا 15 سانتی متر که قسمت پایین آن باز میباشد انجام میشود. با استفاده از نازل عمودی مواد مذاب در حفره قالب ریخته میشود. کاهش یا افزایش مقدار مواد مذاب از طریق یک دریچه شناور کنترل میشود. قبل از شکل دهی یک قطعه خام اولیه در پایین قالب وجود دارد. وقتی که حفره ای که برای قالب وجود دارد با بلوک اولیه که قرار داده شده پر میشود. در نتیجه قطعه اولیه با یک سیلندر هیدرولیکی پایین می آید. در این قسمت تنها یک لایه بیرونی که با قالب سرد شده و با آب در تماس بوده به حالت جامد در می آید. درصورتی که داخل آن کاملا مذاب است.
بعد از تمامی این اقدامات آب با سرعت 5 تا 15 سانتی متر بر دقیقه بر روی شمش ریخته میشود. تا زمانی که شمش به طور کامل به حالت جامد درآید ادامه دارد.
این روش برای ساخت شمش های مستطیلی و دایره ای برای فلزهای غیر آهنی مناسب است.
5-ریخته گری گریز از مرکز:
در ریخته گری گریز از مرکز مواد ذوب شده در یک قالب چرخنده ریخته میشود. به علت آنکه این قالب در حال چرخش است نیروی گریز از مرکز به مواد مذاب وارد میشود.
این امر باعث میشود مواد به دیواره ها هجوم بیاورند. به همین طریق انجماد از دیواره ها شروع میشود. در واقع این نیرو سبب حلقوی شدن فلز میشود و هیچ ماهیچه خارجی برای شکل دادن به مواد مذاب وجود ندارد.
در این روش به دلیل چرخش ناخالصی روی سطح لوله قرار میگیرد و میتوان با روش ماشین کاری آن ها را برداشت. در این روش برای اینکه لوله با ضخامت بالا داشته باشیم باید فرآیند انجماد از هر دو طرف صورت گیرد.
6-ریخته گری مداوم:
در این روش تمامی مراحل در یک خط تولید میشود. در اصل از یک دستگاه مخصوص، ریخته گری تا انجماد به صورت پیوسته انجام میشود. به صورتی که دستگاه متوقف نمی شود و یا احتیاج ندارد قطعه را   خارج کرده و به مرحله بعدی منتقل کنید.
ریخته گری پیوسته دارای 6 مرحله میباشد:
1- جمع آوری مذاب در مخزن دستگاه
2- انتقال مذاب به تاندیش
3- سرمایش اولیه
4- شکل گیری لایه استرند
5- سرمایش ثانویه
6- شکل گیری نهایی
7-ریخته گری دقیق:
برای ساخت قطعات پیچیده که دارای دیواره های نازک هستند کاربرد دارد. برای ساخت قطعات فلزی از هر نوع آلیاژ کاربرد دارد.
8-ریخته گری قالب گچی:
مشابه روش ماسه ای میباشد. تنها تفاوت آن این است که به جای ماسه از گچ استفاده میشود. برای فلزات غیر آهنی کاربرد دارد. در روش ریخته گری با قالب گچی، قطعه هایی با وزن 30 تا 45 گرم تولید میشود. قالب های گچی در کمتر از یک هفته آماده میشوند. در اصل نرخ تولید بین 1 تا 10 واحد در ساعت است.

تنظیم و نگارش : hesam

ریخته گری مس – دنیای مس تهران

منبع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
X